Test resultaten Armadillo

BEGINSITUATIE / EERSTE INDRUK:
Op een mindere dag kwam ter ondersteuning wel het Armadillo pakje goed verpakt op het testadres aan. In deze zaten dus het verwachte Armadillo Merino ondergoed, zoals: de Hawk Long Sleeve zip top; de Johnnies long John Bottoms en de Kojac Beanie muts.

Dit sublieme “setje” Armadillo Merino winterondergoed  kwam in licht olijfgroen / light Olive kleur en ze waren afzonderlijk erg fraai om te zien, goed passend, licht van gewicht en zonder hinderlijke & kriebelende labels. Zo op het oog prima “Pierce of Kit “. Maar voor de rest zullen de praktijktesten en draagtesten dat wel uitwijzen.

Armadillo in Space

DE VELDTESTEN MET ARMADILLO MERINO:

DAG 1 (OP PAD MET DE HAWK LONG SLEEVE ZIP TOP EN DE KOJAK BEANIE).

Op een dampige koudere dag (+ 10 graden Celsius) met de rugzak “gepakt en gezakt” lekker de bossen van de Brabantse Wal in om te Hiken en Gear te testen.

En natuurlijke ook even om de woede over het welles/nietes gezeik van de Euromaster “service” over een te duur uitgevallen reparatie wegens hun eigen beoordelingsfout te vergeten. Laten ze die prijsafspraak vooraf maar eens bindend “zwart op wit” op papier geven en zich eraan houden ook. Wat een prutsers, maar ik heb natuurlijk wel een officiële klacht bij het hoofdkantoor en de overkoepelende organisatie VACO ingediend!           Het bos in

Als basis laag droeg ik de nieuwe Armadillo Merino wollen Long Sleeve Zip Top Hawk (ongewassen)  en daar overheen een waterdichte maar ademende jagersjas. En op mijn hoofd de voortreffelijke Armadillo Kojak Beanie. En ik droeg daarbij een stevig ingepakte 30 liter TT rugzak (Tac Modulair Pack Vent) met ventilerend rugstuk. Soms kreeg ik een spatje regen mee, maar verder bleef het dampig droog. Ik begon de Hike op breed slingerend zandpad met lekkere klimmetjes die echter overging op een modderig smal pad, met gras begroeide “struikroverspaden” en aan de natuur teruggegeven weilanden met vennetjes. Het was langdurig flink “klunen” door het geaccidenteerde terrein en ook heb ik op een testarea flink wat hakproeven en houtbewerkingen gedaan alvorens ergens verder op een Gulliver’s bank te pauzeren. Want bij al die inspanningen heb ik flink wat zweet & vocht geproduceerd, waarvan een gedeelte naast verdampt ook werd geabsorbeerd. Bij het afhangen van de TT rugzak zag ik namelijk dat ik wel vochtige absorptie plekken op de rug gekregen had, precies op de contact/drukpunten van de rugzak. Maar ik kreeg het daarbij echter niet koud. Ik denk/weet uit ervaring eigenlijk dat als de shirt van katoen was geweest, ik natter en daardoor flink kouder was geworden. Want als katoen droogt blijft het koud aanvoelen, dit doordat het drogen de warmte uit het lichaam trekt. Na de langere pauze vervolgde ik de lange terugweg met de rugzak, wat weer OK ging.

Thuis aangekomen heb ik eerst de wandellaarzen schoongemaakt en onderhouden en daarna gedoucht. Daarbij bleek dat de vochtige plekjes van de contact/drukpunten van de rugzak plekken waren geworden. Maar ja, ik had het tempo met de vol geladen TT rugzak er ook flink ingehad. Gewoon even de Hawk Long Sleeve Zip Top uithangen en laten drogen dan maar. Nadat deze droog geworden was, rook (stonk) hij echter niet, wat bij katoenen T-shirts wel zo kenmerkend is. Onder koude natte winterse omstandigheden is katoen een echt slechte keuze, want er is een gezegde : Cotton is killing you”.

Mijn eigen ervaring is wel dat als je een rugzak met een redelijk gewicht draagt, die contact/drukpunten kleding laag & rugzak voor transparantie/zweet zorgen en dat er daarvoor geen wondermiddelen bestaan. Wel verminderen die Merino wollen stoffen dat transpireren echter wel en nemen dankzij de natuurlijke eigenschappen veel transpiratie vocht snel op en blijven in tegenstelling tot vochtig katoen, vochtig wel goed isoleren. En laat u niet “in het ootje nemen” /plat gezegd bedonderen, dat het veelvuldig tijdens de TV reclame getoonde “natuurlijke” Bamboe onderhoud beter presteert dan Merino wol, want dat is volgens mij niet zo.

Ook de dunne, comfortabel dragende Kojak Beanie hield mijn hoofd gedurende de gehele Hike perfect warm. Zal het ook goed doen tijdens het slapen in een slaapzak of in een koude ruimte. En wat dacht u van het dragen van deze Beanie onder een PGU helm; een veiligheidsklimhelm of een fietshelm. Heerlijk warm tijdens winterse omstandigheden!

DAG 2.
Op een waterkoude, gure en winderige zondag een stuk fietsen met de Hawk Long Sleeve Zip Top aan en de Kojac Beanie op. De Hawk droeg ik als gecombineerde basis en ook tweede laag onder een licht gevoerde herfstjas en dat zonder het koud te krijgen.  De voortreffelijke Kojac Beanie hield mijn hoofd en daardoor uiteindelijk ook mijn voeten lekker warm. Vergeet niet dat de meeste lichamelijke warmte via het hoofd en de nek verdwijnt, doordat daar de meeste bloedvaten zitten. Dus bleef ik met deze Armadillo Merino wol producten lekker warm en ook droog. Jammer genoeg bleven mijn voeten niet droog, dit doordat ik onderweg bij een beekje de staande lisdodde wilde plukken. En net als kind vroeger al het geval was, was ondanks dat ik op de graspollen zelf stapte, het water hoger dan de aangetrokken lage Berghen wandelschoenen. Dus kreeg ik doordat de natte katoenen sokken totaal niet meer isoleerden, koude voeten. Had ik maar langere laarzen en/of Armadillo Merino wollen sokken die nat ook nog isoleren, aangehad. Verder droegen het setje zeer comfortabel.

DAG 3.
Deze testdag werd voornamelijk langs de beek en bijliggende “Wetlands” gedaan, waarbij naast het draagcomfort van de TT Tac Modular Pack 30 Vent  en de Armadillo Merino Hawk Long Sleeve Zip Top ook de waterdichtheid van de Berghen wandellaars de hoofddoel waren. De Armadillo Merino Hawk Long Sleeve Zip Top bleef daarbij zeer goed presteren en hield mij lekker droog en warm. Ook de wat natte manchet na mijn val in het koude water bleef goed isoleren. En natuurlijk droogde thuis de Hawk snel en daarbij bleef het shirt zoals verwacht reukvrij. Prima gedaan Armadillo Merino! Jammer genoeg was het nog niet koud genoeg om hun ARMADILLO MERINO JOHNNIES LONG JOHN BOTTOMS te gebruiken.

long john

DAG 4.
Op een koude winterdag was ik als vriendendienst bezig met het afbouwen van de grote veldschuur. In de verdiende koffiepauze (waar ik altijd mijn bezweette katoenen shirts omwissel voor droge) heb ik de Armadillo Merino Hawk Long Sleeve Zip Top aangetrokken. Dit om na de pauze bij de soms zware werkzaamheden droog en vooral warm te blijven, wat ook goed lukte. De Armadillo Merino Johnnies Long John Bottoms had ik thuis al aangetrokken. Wel was ik wat voorzichtiger om niet met de mouwen aan spijkers en dergelijke items te blijven haken en niet op puntige stenen te knielen. Want dan zou een akelig gat mogelijk kunnen zijn. Ik bleef zo droog en warm dat ik voordat ik op de fiets naar huis stapte, me gelukkig ook niet hoefde om te kleden.

Duimgaten

DAG 5.
Op een koude mistige winterdag met temperaturen onder nul heb ik wat zware klusjes (opperman) bij het bestraten uitgevoerd. Ik had gelukkig weer de Armadillo Merino Hawk Long Sleeve Zip Top als basis laag aangetrokken waardoor ik goed inzetbaar bleef. Daaroverheen droeg ik een katoenen T-shirt (korte mouwen) en een Soft Shell vest. En ook had ik onder mijn  werkbroek de Johnnies Long John Bottoms lange onderbroek. Lekker warm hoor. Ondanks het langdurige verblijf in de koude buitentemperatuur had ik het in het begin niet koud. Later tijdens de vrij intensieve lichamelijke werkzaamheden bleef ik redelijk vrij van natte zweetvlekken en ook bleef lekker warm. En met een paar Merino wollen sokken aan zou het geheel perfect zijn geweest. Eigenlijk zouden bouwvakkers standaard ook van Merino wollen onderkleding voorzien moeten worden, wat een behoud van je lijf en leden is. Wel denk ik dat het kledingstuk dan nog robuuster uitgevoerd moet worden, want haken aan spijkers en dergelijke is zo gebeurd.

DAG 6.
Weer op een koude dag wat openstaande klusjes gedaan, in een privé bos namelijk veel zaag en sjouw karweitjes gedaan. Ik droeg daarbij weer mijn wollen Armadillo Merino Hawk Long Sleeve Zip Top als basis laag met daarover mijn T-shirt en Shoft Shell jasje. En natuurlijk ook de warme Armadillo Merino Johnnies Long John. Ondanks dat er een gure koude wind stond en ook bezweet raakte, kreeg ik het gelukkig niet koud. Dat ben ik vroeger al genoeg geweest. Ook de Kojac Beanie was lekker warm en comfortabel.

In de sneeuw

DAG 7.
Lekker buiten bezig geweest op een erg koude winderige zaterdag. Ondanks die weercode die via de NPO rondvloog. Bij onze Nederlandse Openbaar vervoerders trots, de NS schrikken ze al bij het woord “wind, storm, vallende blaadjes, sneeuw enzovoort” en passen van te voren hun dienstregeling al aan. Ze zouden daar die “Can Do mentaliteit” van de militairen moeten hebben en ook zouden de NS medewerkers de fijne Armadillo Merino onderkleding moeten hebben om zo beter voorbereid te zijn. In ieder geval kon ik “Outdoors” wel gewoon mijn geplande ding doen!

DAG 8.
Op een sneeuwrijke winterdag met winterweercode oranje waarvoor de Bobo’s van het openbaar vervoer van Nederland zoals gezegd met “angst en beven” sidderden, ben ik tezamen met mijn zoon als fotograaf de sneeuwrijke natuur ingegaan. Kwestie van de mentaliteit en de “Can do” instelling, die maken dat (oud) militairen gewoon hun afgesproken “ding doen”. Natuurlijk heb ik mezelf wel in een goed werkend kleding lagensysteem aangekleed. Better Safe than Sorry. Als basis laag begon ik met de voortreffelijke Armadillo Merino Hawk Long Sleeve Zip Top en de Armadillo Merino Johnnies Long John lange onderbroek, daarover de TT Idaho Men’s fleece pullover met daarover de TT Dakota Jacket. Als outdoor broek droeg ik de Rovince Ergoline Men anti-tekenbroek en aan mijn voeten de fijne Rohner Army bootsokken. Op mijn hoofd nu de TT fleece muts, daar mijn Armadillo Merino Kojac Beanie wegens de ochtend activiteit (sneeuw schuiven, ook voor de buren) te drogen hing. Wel wat nat geworden, maar geen centje pijn en lekker bezig geweest.

DAG 9.
Op een koude winterdag met nog liggend gebleven sneeuw weer op pad met de goed ingepakte TT rugzak.

Deze keer had ik om het verschil in functionaliteit weer eens aan te tonen, bewust geen subliem Armadillo Merino ondergoed aan. Voor de heenweg had ik katoenen ondergoed aangetrokken, waarna een uur hiken mijn rug en borst al nat werden en ik het daardoor erg koud kreeg. In de koffiepauze en in de beschutting van de uitzichttoren op de Kraaijenberg te BOZ, mezelf omgekleed in ondergoed met een katoen mix. Na de korte pauze weer op pad via de bossen van de fraaie Brabantse Wal in en kreeg  ik het bij de volgende koffiestop weer koud. Tja jongen, even doorbijten tot thuis.

DAG 10:
En op de “Oudejaar Uitloop Dag” weer een traditie hersteld, namelijk het Oude Jaar “gepakt en gezakt” via de Nederlandse Belgische grens en het Grootte Meer door de fraaie bossen uitlopen. En dat terwijl het KNMI de weerwaarschuwing code geel afgegeven had, bleef ik mijn plan uitvoeren. Heerlijk dat lopen door het geaccentueerd terrein met goede Gear in de vorm van de Armadillo Merino wollen Long Sleeve Zip Top Hawk aan mijn lijf en de Long John in de gepakte TT TAC MODULAR PACK 30 VENT rugzak. Die rugzak blijft overigens ondanks dat er steeds meer ingepakt wordt, zeer comfortabel dragen. Over deze Merino basis laag droeg ik alleen het loden RoughStuff Outdoor Jack. En onderweg natuurlijk ook weer diverse paden vrijgemaakt van afgewaaide takken. Derhalve is het een must altijd een goede klapzaag zoals bijvoorbeeld een Silky Pocketboy in je rugzak te stoppen. Beter mee verlegen dan om verlegen! En ook Duct tape is een must have, want daar kun je bijna alles mee repareren. Behalve het ethisch onvermogen en ongezonde verstand van veel Haagse politici. Bij al die activiteiten zweette ik best veel, maar kreeg het ondanks de vochtvlekken op de draagcontactpunten rugzak en basis laag niet koud of klam. En thuis aangekomen hang ik de Merino kleding gewoon ter drogen op. Als het kledingstuk droog is, ruikt het totaal (ook niet naar “ranzige zweetvoeten” zoals bij katoen meestal wel het geval is).

Natte drukpunten van de rugzak

DAG 11.
Op een koude regenachtige dag met de rugzak toch het bos in met zowel de Armadillo Merino Hawk Long Sleeve Zip Top en de Armadillo Merino Johnnies Long John als extra bescherming aan. Ook weer flink wat ingespannen en gezweet, waarbij het natuurlijke Merino materiaal veel vocht blijft opnemen en toch blijft isoleren. Dus rillerig en koud worden was vandaag en met Merino wol aan niet het geval. Dat is een prima gegeven voor wat oudere botten, lijf & leden. Eigenlijk weet ik nu wel genoeg van deze Armadillo Merino kledingstukken en stop tijdelijk met de veldverslagen. Mocht er iets veranderen, laat ik het u weten.

DAG 12.
Op een natte gure dag weer de bossen met de door de storm geteisterde bomen in, waarbij ik wel voorzichtig voorwaarts ging. Want er hingen veel kruinen of takken los of lagen al over de paden. Het voordeel is wel dat je deze takken lekker kunt doorhakken en/of snijden. Ik had voor de zekerheid mijn Armadillo Merino Hawk Long Sleeve Zip Top en de Armadillo Merino Johnnies Long John aan. Deze onderkleding en de TT rugzak droegen weer subliem, maar in de regen heb ik onder een “gecontroleerde” boom toch maar mijn KL regenhoes (maat S) erover getrokken. Tijdens de hevigste bui toch ook een stukje van de route de nieuwe TT Dakota regenbroek aan gedaan. Verder ging alles wel OK.

MAAR NIET OVER EEN NACHT IJS.

Natuurlijk heb ik Armadillo Merino wel met andere soorten & merken thermo ondergoed vergeleken, voordat ik mijn persoonlijke bevindingen hieronder bekendmaak. Sommige onderkleding werd tijdens smerige kluswerkzaamheden gebruikt.  En natuurlijk zijn die bevindingen persoonlijk, een andere gebruiker kan wegens zijn fysieke gesteldheid andere ervaringen ermee hebben. Ook zijn de luchtvochtigheid en de mate en tijdsduur van de inspanning van invloed. Maar iedereen zal van Armadillo Merino wel zijn / haar voordeel hebben.

Enkele van die vergeleken merken en soorten waren: KL katoenen / badstof shirt / onderbroek; HH shirt met lange mouwen en lange onderbroek; Brynje shirt met lange mouwen; gewoon lang katoenen ondergoed (“van de plank”) en Livergy /Lidl  shirt met lange mouwen (een katoen /polyester /viscose /elasthan mix).

PERSOONLIJKE BEOORDELING/SCORE ARMADILLO ONDERKLEDING.
(* = matig; ** = redelijk; **half = redelijk tot goed;  *** = goed; ***half = goed tot zeer goed; **** = zeer goed ; **** half = uitmuntend; ***** = excellent. Maximaal 5 uit 5 *****

HAWK LONG SLEEVE ZIP TOP.

JOHNNIES - LONG JOHN BOTTOMS.

KOJAK BEANIE.

TOTALE GEMIDDELDE SCORE:

/ Zeer goed

Natte onderkleding uit

RESUMÉ: Eigenlijk kan ik over Armadillo Merino kleding als basis laag kort zijn. Deze natuurlijke onderkleding ziet er zeer goed uit, isoleert zeer goed ook als het nat is, ruikt na het drogen niet naar zweet, is goed wasbaar, is vonk bestendig, niet zelf ontvlammend en brandt zelf niet door, kribbelt niet en is veelal ook in een gedekte kleur verkrijgbaar. In tegenstelling tot het in de reclame spotjes hoog bejubelde “natuurlijke bamboe” hoeft Merino wol volgens sommige onderzoekers niet met bijtende natronloog (gootsteen ontstopper) behandeld te worden om de natuurlijke waslaag te verwijderen om zo de absorptietijd voor een betere vochtopname te verlagen. En ik sluit mij daarbij aan, correct me if I’m wrong.

TIP FOR THE R&D ARMADILLO MERINO DEPARTEMENT: Make rugged underwear and working cloth for the second layer for outdoor people and construction workers too.

DANKBETUIGING:
Met dank aan de heer Hamish Morrin van Armadillo Merino voor het tot stand komen van deze ARMADILLO MERINO review. Zie a.u.b. ook hun fraaie website: https://armadillomerino.com/collections/all.

Messenexpert Henk Kraaijvanger was KMA OPC/ instructeur en onderofficier toegevoegd bij het Bureau Force Protection, nu is hij b.d. / retired
Tevens was hij vanaf 1996 messenredacteur bij de wapenmagazines SHOOT, AK-56 en free lance messentesten/schrijver voor SAM tot 1999.

Tot slot is hij de ontwerper van het HKD foedraal en de huidige voorzitter/lid van de DKE jury.

Importeurs, heeft u ook een mes of een ander scherp voorwerp dat u getest of besproken wilt zien? Bent u wellicht zelf (beginnend) messenmaker?

Mail ons op info@bushcraft.nl en wij laten u weten waar u uw mes of bijl heen kunt sturen.