Tasmanian Tiger Raidpack MKIII Test Resultaten

DE DRAAGTESTEN IN HET VELD.

DAG 1.
Op een zonnige middag tezamen met mijn vrouw als fotograaf het nabijgelegen heuvelige bos in (zonder wilde hormonale plannen) om de flink gevulde rugzak flink uit te testen bij zowel het “klimmen als ook het dalen”. Ondanks het totale laadgewicht droeg de TT rugzak dankzij de comfortabele heupriem, rugpand en schouderriemen zeer goed (****).

Ik had deze rugzak op de “Hiker Stand” (heupband op het heup bot afgesteld), waardoor de heupriem de meestal laadlast droeg (circa 65-70 %). Dat kwam ook weer de vermoeide schouders en nekspieren ten goede. Ook bleef deze rugzak in zanderig en geaccidenteerde paden zeer stabiel dragen (****). Natuurlijk bleef ik niet vrij van zweet bij het “stoempend” naar boven, naar beneden en rechtdoor gaan, maar dankzij de vorm van het rugpand viel het erg mee. De robuuste middelgrote TT Raid Pack MKIII draagt erg comfortabel in het terrein.

testen tijdens het wandelen

DAG 2.
Op een fraaie vrije dag het glooiende terrein van de Boudewijn Groeve in met zijn fraaie bossen, zandverstuivingen en zijn heuvels. In dit geaccentueerd terrein droeg de TT Raid Pack MKIII zeer comfortabel (****). Ook kan je er in de bos doorgangen snel van richting mee veranderen, zonder dat je daarbij uit je evenwicht gebracht werd. En dankzij de zeer goede gewichtsverdeling worden je schouderspieren ook nog wat ontzien. Het fijne rugpand vermindert het transpiratievocht, edoch droog blijft je daar niet. Even flink klauterend op de gedeeltelijke zanderige heuvel van de Boudewijn Groeve aangekomen, nam ik mijn verdiende koffiepauze. Tijdens lange koffiepauzes trek ik vaak en snel een droog T-shirt aan, dan blijft je rug tenminste droog en warm. Ook was er naast koffie ook tijd voor de snij en testwerken met de Gerber Centerdrive. Nadat ik alles wel gezien had, via een slingerroute door het bos maar op huis aan. Onderweg kreeg ik ook nog een buitje over me heen, derhalve mistte ik de nu de niet meegeleverde TT regenhoes. De bui zette niet echt door en zo bleef de inhoud van de rugzak gelukkig droog. Even nog wat patrouillerende militairen in opleiding achterhaald en “eroverheen”/ voorbij gegaan. Tja, die oude militaire drive heb ik nog steeds ”Lead the Way”.

lunchpauze

DAG 3.
Vandaag ook weer met de TT Raid Pack MKIII op pad, nu tijdens “weer en wind” waarbij ik veel stormachtige stortbuien over me heen kreeg. En ik had mijn zeer gewaardeerde echt waterdichte TT Dakota regenjas thuisgelaten, dit omdat ik geen goede stuf bag ervoor had en waardoor ik dat feit nu flink moest bezuren. Dus werd ik weer eens kletsnat en ook door en door koud, evenals de buitenzijde van de rugzak, die echter het meeste zeer goed doorstond.  Edoch in de pauze onder een grote stevige boom zag ik dat in een hoek van het top vak het vocht via de ritssluiting iets doorgeslagen was. Dat kon ook niet anders, de stormachtige wind met meegeblazen dikke druppels blies me ook bijna omver. Dat akkefietje kostte de rugzakrits in de beoordeling wel wat jammere punten (**half). Ik dacht echt daarbij: Tasmanian Tiger had er eigenlijk een TT regenhoes bij moeten doen en/of ik had mijn beproefde Mil. Spec. regenhoes in Woodland print moeten meenemen!

Vocht doorgeslagen

“INGEHANGEN”: Maar elk nadeel heeft ook zo zijn voordeel, want nadat het rugpand, de schouderriemen en de heupriem flink doornat geworden waren, zetten ze zich perfect na mijn huidige contouren (de rugzak was nu perfect “ingehangen”). Met deze comfortabele rugzak kun je ook onder minder goede atmosferische omstandigheden je goed en snel verplaatsen.

Thuis aangekomen de rugzak en de kleding laten uitlekken en zelf snel een warme douche genomen. Daarna onder het genot van een warm drankje de rest van de Gear maar onderhouden.

DAG 4.
Op een fraaie zonnige dag met de omgehangen TT Raid Pack MK III en de op de heupriem bevestigde Gerber Centerdrive Multi tool de bossen weer in. Prima hike-weer met de nu zware maar comfortabel dragende rugzak. Heerlijk om zo’n hobby te hebben en op fraaie plekken van de natuur te genieten, zonder “snel snel” weer verder te moeten. Tijdens mijn lange diensttijd was ik buiten altijd functioneel en druk bezig, zonder echt tijd voor mezelf te hebben of mezelf deze extra tijd te gunnen. Mijn motto was altijd “de baas zijn centen zijn niet van blik”. Dat bleek wel uit het feit dat ik destijds twee hogere functies in “only the lonely” (in mijn eentje dus) draaide. En achteraf aan het einde van je werkbare carrière, van de Haagse Politiek als je met zuurverdiende FLO gegaan bent, daarvoor ook nog als “stank voor dank “ een  AOW- GAT meekreeg.

Maar ja, het militaire beroep was en is nog steeds een bijzonder beroep, ook al lappen de Haagse Politiek en een politiek gevoelige Rechter (“of was het een boswachter die stroper geworden was”?) dat wegens de bijhorende rechten en kosten aan hun politieke en rechterlijke laarzen! Trias Politica heeft ook in dit AOW-proces weer richting de Staatskas gewankeld en dat gebroken vertrouwen in het Nederlandse Recht en de “Scheiding der Machten” komt de Nederlandse “Rechtsstaat” echt niet ten goede.

Maar nu terug naar een betere tijd en plaats, namelijk het fraaie bos van de Brabantse Wal. Ook door het zanderige geaccentueerde terrein droeg de TT Raid Pack MIII zeer goed (****), terwijl je met de redelijk smalle rugzak ook gemakkelijk door passages en doorgangen kunt struinen. Natuurlijk heb ik met het warme weer (moet overigens ook in koude periodes) wel op tijd drink pauzes gehouden om het vocht met heerlijk helder water aan te vullen. Daarmee voorkom je oververhitting en uitdroging van je “body-systemen”. Onderweg zag ik dat een kabelploeg langs een zandweg in het bos een glasvezelkabel aan het aanleggen was (???), maar dat lukte niet zo bijzonder goed. Veel stress, gebel en gevloek daarbij dus.

Rugzak afgehangen

Een eind verder op omgehakte boomstammen maar een zitje gemaakt en mijn rugzak afgehangen. Wel heb ik onder de rugzak een plastic zak gelegd. Want hars krijg je slecht uit de buitenstof van de rugzak. En zelf ben ik op een TT flapje gaan zitten om warme noedels  te nuttigen als lunch. Even de interne kachel weer opporren, die moet me eerst koel proberen te houden en de energie voor de interne menselijk systemen leveren.

Na de lunch de uitrusting gecheckt en rondgekeken of er niets van waarde was achtergebleven en ja, ja de afval in een zijvak meegenomen. Daarna de rugzak weer omgehangen en via diverse “Braamstruikse binnenpaden” maar op huis aan.

OUDE VAARDIGHEDEN: Nadat ik het bos uitgekomen was, wilde ik eens kijken of een van mijn specifieke militaire capaciteiten nog aanwezig was, namelijk het “Speed Marsend Verplaatsen” met de zware rugzak. Daar was ik destijds best wel een kei in. En jawel, die oude militaire vaardigheid was ik nog niet verleerd, dit dankzij mijn voormalige gemaakte kilometers, mijn lichamelijke hardheid met in/uitschakelbare interne knop, de daarbij excellent comfortabel dragende rugzak (*****) en uiteraard de sterk ingelopen en nu soepele laarzen.

Het ging best soepeltjes en natuurlijk hoorde wat gehijg daarbij onderweg bij het geheel. Aan het eind mezelf maar een schouderklopje gegeven en de laars veters vernieuwd, want ondanks wat gehijg heb ik toch de gestelde doelstellen ervan behaald.

Zit er overigens wel aan te denken een nieuw bladder drinksysteem aan te schaffen! Dat houdt je handen vrij en kan je gedurende de inspanning gewoon blijven drinken.

En ik moet eerlijk bekennen dat de TT Raid Pack MKIII de fijnste middelgrote rugzak is, die ik tot nu toe heb gedragen, waarvoor hulde aan Tasmanian Tiger!

DAG 5.
Eerst mezelf maar weer eens “getrakteerd” op een anti-teken spray op biologische basis (stond dus op de bijsluiter). Op een fraaie vrije middag weer eens het noordelijk gelegen bos in om via een lange terugweg naar de “home-base” terug te komen. Onderweg werden er diverse snijtesten met het lemmet van de Centerdrive en diverse pauzes gehouden. Ik was vertrokken met wat bewolkt weer, wat daarna overging in zonnig weer. Het was heerlijk in het bos, behalve dat ik vind dat de bosbeheerder veel te veel hout laat wegkappen en dat ook veel burgers hun afval laten slingeren. Hallo lui, gooi die troep dus gewoon in de afvalbak of neem die mee naar je huis. De Tasmanian Tiger Raid Pack MK III droeg weer zeer goed (****) en je merkt haast niet dat je deze rugzak flink ingepakt omgehangen hebt. Of ben ik weer flink getraind. Ook via heuveltjes en in geaccidenteerd terrein droeg de TT rugzak zeer goed (****). Na de gehouden eetpauze maar via fraaie zandpaden weer eens op huis aan. Ik kwam er wel noodgedwongen achter dat een normaal openstaand hek bij wat vakantiehuisjes en de toegang/uitgang tot het bos afgesloten was. Dus via een langere route kwam ik thuis.

Heuveltje op

DAG 6.
Op een wat minder zonnige dag weer wat gehiked over de fraaie zanderige platen en paden rond de Boudewijn Groeve. Ook mijn favoriete zandheuvel even van een korte pauze met fraai uitzicht genoten, daarna weer testen en testen. Echt, deze rugzak draagt erg comfortabel (****) en is groot genoeg voor een drie dagen uitrusting met “basic load” voedsel. En nee, deze “basic load” voeding bestaat niet uit volumineuze en zware luxe voedingspakketten. Mijn Savotta Happy Hobo Stove bleef wegens de brandgevaarlijke periode keurig in zijn fraaie foedraal en het warme water voor voedsel en koffie kwam uit mijn groene vriend, de thermoskan.

mooi uitzicht

DAG 7.
Nu was het weer perfect en dus ook in de felle zon met de zware TT rugzak het veld en bos in. Direct maar via een verhard fietspad naar een nieuw uitkijkpunt in de bosrand. Daar met een aanwezige opzichter van een water winbedrijf een tijdje gepraat over zijn Rovince anti-tekenbroek, die hij als bedrijfskleding aanhad en verder over politiek en de AOW. Daarna maar een speciaal pad gevolgd tot ik daar genoeg van had en mijn eigen route maar koos. Onderweg nog een wandelstok plus anti bijtstok met de Gerber Centerdrive gesneden en aangepunt. Na dit werkje heb ik even gepauzeerd en daarbij veel water gedronken en daarna een peer en vette salamiworst opgepeuzeld.

Want de interne kachel moet me met deze hitte koel houden en de benodigde energie geven om met de zware rugzak door geaccidenteerd terrein te banjeren. Op mijn tweede rustplek even wat warme noedels gegeten, maar daarbij werd ik gestoord door twee op een brommer crossende jongens. Hadden wat praatjes en vroegen, bent u soms de boswachter?     Nee, antwoorde ik “een oud militair die als die wil, snotjes wel naar rechts kan richten”. Hun antwoord “ heeft geen zin meer” en sprongen daarna snel op de brommer en verdwenen ASAP. Daarna maar omgehangen en ook maar op huis aan.

DE REST VAN DE FIJNE TEST & REVIEWDAGEN:
Deze heb ik in de verschillende bossen en terreinen van de fraaie Brabantse Wal doorgebracht, waarbij ik wegens de grote droogte en daarbij horende brandgevaar wederom geen enkel open vuurtje gemaakt heb. Hier in Brabant was het namelijk brandcode oranje en rood, dus GEEN OPEN VUUR en voor de op het oefenterrein oefende militairen ook geen pyrotechnische middelen toegestaan. Ook niets van bovenstaande op de kale zandplaten en rokken is bij deze ook uit den boze. TIP: En mocht u gebroken flesjes en/of stukjes glas tegenkomen, neem dat a.u.b. mee, want dit kan bij felle zon als een echt brandglas werken, met een bosbrand als resultaat. Zoals verwacht bleef de Tasmanian Tiger Raid Pack MKIII zeer goed functioneren.

Ik stop nu de beschreven testen anders wordt deze review veel te lang en maak de review verder af. Maar mochten er plotsklaps verandering betreffende de TT Raid Pack MK III voordoen, meldt ik het u.

BEOORDELING TASMANIAN TIGER RAID PACK MKIII.

COMPLEETHEID RUGZAK:

Excellent goed / *****

PERSOONLIJKE AANBEVELING:

JA.

TOTAAL PERSOONLIJKE TESTOORDEEL: ZEER GOED / ****.

RESUME.
De TT RAID PACK MKIII is een middelgrote tactische rugzak met een zeer goed en snel verstelbaar rug draagsysteem, waardoor je deze rugzak voor militair gebruik hoger dragen i.v.m. de omgedane koppel & Gear of als Hiker, comfortabeler op de heup “dragen” kunt.    Ik heb de TT Raid Pack MkIII dus op de Hiker stand gedragen, daar ik op de PALS van de heupriem mijn Gerber Centerdrive Multi tool en mijn Real Steel vouwmes (in een handig TT foedraal) bevestigd had.

De TT RAID PACK MKIII draagt gemiddeld zeer comfortabel dit dankzij het comfortabele rugpand, de schouder banden en de heupriem. Zoals van Tasmanian Tiger gewend is de afwerking van de RAID PACK MK III ook zeer goed te noemen.

Jammer genoeg was de rits van het klep vak niet volledig waterdicht, wat de rugzak op de eindscore daardoor wat punten kostte.

En ik moet hierbij eerlijk bekennen dat de TT Raid Pack MKIII de fijnste middelgrote rugzak is, die ik tot nu toe heb gedragen, waarvoor hulde aan Tasmanian Tiger! Volgens mij toch wel de beste in zijn volume klasse.

TOCH HEB IK ENKELE TIPS VOOR HET TT R&D TEAM VOOR EEN 100% FULL-HIT.

1. Maak op de schouderbanden van deze zeer fraaie TT RAID PACK MKIII ook die snel sluitingen / WT type gesp steeksluitingen als bij de TT Trooper light Pack, waardoor je in een noodgeval de rugzak DIRECT kunt loskoppelen en afwerpen.

2. In de nieuwe batch graag een geïntegreerde of los bijgevoegde regenhoes erbij leveren.

3. In het top vak graag aan de zijkanten twee extra stukken stof (flappen) plaatsen, die ervoor zorgen dat het klep vak niet volledig open kan vallen en de opgeborgen uitrusting er niet snel uitvalt en verloren kan gaan, tevens zouden ze er goed aan doen daar een D-ring kunnen plaatsen voor het kunnen bevestigen van een vangsnoer, sleutels e.d.

4. Ontwerp en maak een compleet kunststof bladder dringsysteem als optioneel uitrustingsstuk.

5. Bekijk en breng als u slim bent mijn flexibel inzetbaar M.O.L.L.E foedraal voor grote militaire vouwmessen uit (zie foto onder).

Henk tijdens het testen

DANKBETUIGING/ DANKE SCHON.

Met dank aan de heer R. Poursaidi  (Aussendienst NRW & Benelux Tasmanian Tiger) voor de ondersteuning. Vielen Dank Herr Poursaidi für die Unterstützung! Zie ook hun fraaie website: http://www.tasmaniantiger.info/shop/aktuelle-top-produkte/

HKD foedraal

PROTOTYPE FLEXIBEL INZETBAAR HKD FOEDRAAL (INGEKLAPT).

Messenexpert Henk Kraaijvanger was KMA OPC/ instructeur en onderofficier toegevoegd bij het Bureau Force Protection, nu is hij b.d. / retired
Tevens was hij vanaf 1996 messenredacteur bij de wapenmagazines SHOOT, AK-56 en free lance messentesten/schrijver voor SAM tot 1999.

Tot slot is hij de ontwerper van het HKD foedraal en de huidige voorzitter/lid van de DKE jury.

Importeurs, heeft u ook een mes of een ander scherp voorwerp dat u getest of besproken wilt zien? Bent u wellicht zelf (beginnend) messenmaker?

Mail ons op info@bushcraft.nl en wij laten u weten waar u uw mes of bijl heen kunt sturen.