Altberg testresultaten

DE DRAAGTESTEN IN HET VELD:

Voorafgaande aan deze wandeltocht heb ik de laarzen met het bijgevoegde Leder-Gris onderhoudsmiddel ingewreven, dit voor de souplesse te verbeteren en uitdroging te voorkomen. Zo heb je veel langer plezier van je wandellaarzen.

DAG 1.
Op een al zeer zonnige vroege ochtend op pad om de comfortabele en fraaie Altberg Warrior Microlite MOD Brown laarzen verder in te lopen. Uiteraard met de goed gevulde TT Essential Pack L Mk2 (met veel waterflesjes en een gevulde waterbladder) op mijn rug. Deze statement telt nog steeds: hydrateer of sterf van de dorst! Deze Altberg laarzen hoef je wat mij betreft echt niet in te lopen, je loopt er “out of the box” zo mee weg!  En dankzij die bruine MOD kleur wordt de bovenkant van het voetgedeelte van de laars door/in de felle zon minder warm dan bij zwarte exemplaren. Hoe fijn en peppie is dat? Echt deze lichtgewicht laarzen lopen zeer comfortabel op gewone verharde wegen als ook in geaccidenteerd terrein. Na de tocht haalde ik thuis wel de inlegzooltjes uit de laarzen en liet zowel de laarzen als ook de zooltjes in de schaduw en in de wind langzaam drogen.

Laten drogen

DAG 2.
Op een snikhete dag toch “gepakt en gezakt” lang op pad via bospaden, smalle corridors, stoffig hete zandvlaktes, half verharde wegen en harde B-wegen. Dit alles om de fraaie Altberg Warrior Microlite MOD Brown laarzen, de TT Essential Pack L MK2, de Maserin Nimrod folder en mezelf uit te testen! Ondanks dat de Altberg laarzen niet echt lang ingelopen waren (hoeft mijns inziens ook niet), ging ik toch een vrij lange Hike ermee maken. En in plaats van de tactisch manier van het wegstoppen van de vetereinden, knoopte die ik met een burgerlijke dubbele knoop vast. Wat liepen/lopen de laarzen toch comfortabel en dat ook nog op rottige half verharde wegen. De enige plek waar het leder van de nog wat stijve schacht even wat drukte, was bij het volgende obstakel met links de heggen en rechts een lang hek. En daar moest ik echt tussendoor, waarbij ik telkens met mijn rechtervoet steeds 10 cm hoger en erg schuin liep en daardoor dus dat nog stijve leder van de schuin gekantelde laars iets drukte. Na dat obstakel liepen de laarzen weer “als een zonnetje”/ dus zeer comfortabel. Ik heb er zelfs een klein stukje mee snel (speed) gemarst, maar door de hitte stopte ik al redelijk snel.

Zandheuvel oplopen

Want een oud vertaald Mexicaans spreekwoord luidt “alleen ezels (Donkeys)  en Amerikanen (Gringo’s) lopen in de hete middagzon”! Maar ja, iemand moet het werk doen en naar mijn mening kun je Gear ook niet vanaf je computer testen/reviewen en dat ook niet in een 30 minuten durend YouTube filmpje. Dankzij het lederen buitenmateriaal en de ademende cambrelle voering bleven mijn voeten redelijk droog en werden ook NIET warm.  Dus de oorzaken voor het ontstaan van blaren waren weggenomen.

Thuis aangekomen eerst een tekencheck uitgevoerd (ondanks dat ik mij ingesmeerd had met het erg goed werkende anti-insectenmiddel Stichfrei (op natuurlijke basis staat op het etiket). Daarna de binnenzolen uit de laarzen gedaan en de laarzen uit de zon onder een afdak gezet om langzaam en natuurlijk te drogen. En natuurlijk mijn voeten in een bak met koud, koud water. Net als bij de ZHKH/EHBO lessen, “water, water en de rest komt inderdaad later”!

Afkoelen

DAG 3.
Wederom “weer gepakt en gezakt” op pad met de functionele Altberg MOD laarzen voor de “Walk-Bike-Walk” route in de al heet wordende ochtendzon. Op de harde B-weg fietste ik, in de fraaie bossen en op de zeer hete zandvlaktes verplaatste ik mij gewoon te voet. De laarzen liepen heerlijk op de mulle gele zandpaden en ook op de bruine humuspaden. Ook de zandduin van de Boudewijn Groeve werd te voet een aantal keren op en af gelopen (met en zonder rugzak) om slipvastheid van de Vibram Massai profielzolen van de Altberg MOD laarzen uit te testen. Deze waren zeer goed slipvast. Daarna was het ATB rotsstenen pad van de lokaal liggende fietsacademie (die mede met mijn belastingcenten is aangelegd) aan de beurt om de Altberg Warrior Microlite MOD Brown laarzen uit te testen. Deze rotsige stenen leken in mijn memories wel wat op die van een van de paden van de Ben Nevis in Schotland, correct me if I’m wrong. Ook op het ATB pad bleken de Vibram buitenzolen zeer slipvast (****) en de zolen/de laars goed torsie stijf te zijn en gaf de lederen schacht zeer goede (****) steun. Zoals reeds gezegd voorkomt de echt ademende Cambrelle voering echte zweetvoeten en door de wat matte bruine kleur van deze laarzen blijven je voeten ook in de hete stekende zon redelijk koel. Daardoor zullen deze laarzen het ook goed doen in de meer hetere subtropische gebieden.

Heuveltop

OPMERKING: Ik weet nog wel dat voor de invoering van de Woodland PGU, mijn zwarte gevechtslaarzen door die stekende zon zeer warm werden, inclusief de inhoud ervan. Op het laatst begon dat bijna pijn te doen. Dus hield je jezelf maar voor dat pijn een emotie is en emoties kun je gewoon uitschakelen (als je tenminste de mentale schakelaar kunt vinden).

DAG 4.
Weer op pad, nu op een erg warme middag met de goed gevulde Tasmanian Tiger Essential Pack L MKII op de rug en de Altberg MOD laarzen aan de voeten het militaire oefenterrein in. Met veel mulle zanderige paden, veel bomen met bijhorende boomwortels  (is meestal in een bos) en wat zandheuveltjes, dat alles is perfect om de Altberg MOD boots uit te proberen. En geloof me maar op mijn woord dat ze daarbij fijn liepen. Op een recht zandpad kwam ik nog drie OGRV leerlingen van de KMSL tegen, die de weg van een bivakje zochten. Natuurlijk wel als oud instructeur & klasse commandant op een vraag van hen geantwoord en daarbij ook nog advies gegeven.

Aan de wandel

Militairen in het veld opleiden was destijds mijn lust en mijn leven en volgens mijn oude commandant van het 130 MO Squadron was ik er een echte kei” in. Na dat advies gingen deze leerlingen terug naar de rest van hun wachtende groep. Ik had wel even snel de Altberg MOD laarzen met hun militaire Meindl’s vergeleken, maar die Duitsers leken ten op zichtte van de slankere Altberg’s “echt Dikke Zware Duitsers”. Daarna weer op pad naar een zanderige heuveltop met een zandplaat, daar ook gepauzeerd op de bodem liggende boomstammen en ik heb daar tevens ook de snijtesten met de Maserin Nimrod gedaan. Want ik had een houten wandelstok nodig, mocht ik loslopende kwaadwillende bijters op de rest van de route tegenkomen. Hierna weer op pad en via een bijna uitgedroogde soms modderige grenssloot, bospaden met wortelvorming en mul zand en via een zig/zag route weer op huis aan. Het was echt warm, droog en stoffig,  maar wel een heerlijke Hike.

Let op: Neem bij deze temperaturen voldoende drinkwater mee (ik had een gevulde waterbladder van 1 liter plus een extra flesje water) en een isoleerfles met warm water voor koffie, thee en instant noedels. EN NEEN, niet dat soort “spierverslappende en rugpijn veroorzakende alcoholische drankjes”  die de “ongekozen” huidige Voorzitter van de Europese Commissie en als notoire drinkebroer bekend staande Jean-Claude J. in grote mate schijnbaar ook op officiële plechtigheden tot zich neemt! Hij kan dan blijkbaar daarna meestal niet eens meer normaal staan en lopen, waardoor hij de geloofwaardigheid van zijn persoon, het aangezicht en de waarde van zijn officiële functie en de oplettendheid van zijn collegae flink mee naar beneden haalt! Volgens de Mainstream Media, volgens eigen zeggen en door de meelopende “ja knikkers" heeft hij echter last van zijn rug. Ja, ja dat zou ik ook hebben na zoveel getilde kratten en flessen en met die gemaakte armbewegingen.

GEEN OPEN VUUR: En ook ik maak in deze zeer droge periode GEEN OPEN VUUR in het bos of heide!  En gelukkig rook ik niet en in tegenstelling tot mijn voormalige militaire diensttijd hoef ik me NU op dat oefenterrein “ook niet meer het vuur uit te sloffen te lopen”.

Thuis aangekomen heb ik direct de binnenzolen uit de laarzen gedaan om deze te luchten. Zoals eerder gezegd voorkwam de Cambrelle voering ook vandaag weer erge zweetvoeten.

DAG 5.
Op een fraaie zomerdag met eerst zo nu en dan bewolking, wat later gelukkig snel overging in een blauwe lucht en bijhorende warmte/hitte weer het bekende oefenterrein met de zeer gevulde, maar nog steeds zeer comfortabel dragende TT Essential Pack L MKII en dat op de nog steeds zeer comfortabel (****) lopende en goed ademende Altberg MOD boots. Dit Hiken natuurlijk ook om mijn oude maten op de eerste Vierdaagse Dag van Nijmegen in gedachten en met daad te ondersteunen en uiteraard ook om de Gear te testen. Ik liep daarbij door de onder begroeiing, door het mulle zand, over de humusbodem van de holle paden, over zanderige heuveltoppen en langs het water en de bruine Altberg MOD laarzen lieten me niet in de steek. Nadat ik het bos uitkwam liep ik speciaal via de bekende rottige afscheidingsklinkers van de asfaltweg om daarmee de dikte en de stevigheid van de loopzool en schokbestendigheid van de midden zool te testen. Alles OK  / zeer goed (****).

Ook op het warm asfalt liepen de MOD laarzen erg goed (****), ze gaven daarbij de staatwarmte niet aan mijn voeten door. En aan het eind van de dag kregen de voeten een welverdiend voetenbadje in zeer koud water.

DAG 6.
Ik heb even de veldtesten op de zeer warme dagen overgeslagen en ga nu het weer wat veranderd is weer op pad om de Altberg MOD boots verder te testen. Ook wachten een aantal nieuwe testitems om in het veld aan de tand gevoeld te worden. Zoals verwacht liepen de Altberg MOD laarzen na de korte vakantie daarbij weer zeer comfortabel en beschermden mijn tenen en voeten ook zeer goed tegen harde takken in de bodem en begroeiing. Tot nu toe valt er eigenlijk niets negatiefs over deze laarzen te vermelden.

Blotevoetenpas

DAG 7.
Op een bewolkte winderige dag met de flink gevulde Tasmanian Tiger Pack op de rug en de comfortabele Altberg MOD laarzen aan de voeten weer op pad. Onderweg een dikke droge berken tak meegenomen om met die op een vlonder bij een bijna droog gevallen meertje met de WM1 3G snijtesten te doen. Na de koffiepauze weer omgehangen en op pad. Nu de bossen in van de Staatse Duinen om weer wat snijtestjes te doen, die ook uitmuntend goed lukten. Daarna via een slingerroute en een rottig stuk langs de harde weg op huis aan. Bij dit alles voel ik eigenlijk niet dat je laarzen aan hebt, met andere woorden, ik heb geen negatieve bemerkingen over deze Altberg MOD laarzen. Thuis eerst afgehangen en de MOD laarzen uitgetrokken (daaruit de binnenzooltjes gehaald om te luchten).

DAG 8.
Op een zeer fraaie zomerdag weer met de gevulde TT Pack L voor een lange Hike op pad om het comfort en de slipvastheid van de Altberg MOD laarzen op verschillende ondergronden te testen. Mijn tocht was begonnen in België en ging via de BE/NL grens op huis aan. Onderweg op een van de vele testarea’s heb ik ook nog een messenveldtest uitgevoerd. Ik liep met de Altberg MOD laarzen met de Vibram Masai loopzool over diverse ondergronden zoals: geasfalteerde wegen; half verharde paden; kasseien; zandpaden; grasvelden; trottoirs enzovoort. En als laatste moest ik voordat  ik thuis was, nog een stuk in een speedmars afleggen om te kijken of de MOD laarzen daarbij goed afwikkelden en de schokken goed absorbeerden. No problemo Signor.

Rotsenpad

DAG 9.
Ja, weer op pad en doordat ik in een landen grensgebied woon, nu even niet met een volle rugzak, maar met een heuptas. Want mij lijkt het dat na het journaalbericht met de Internationale zoektocht naar de mogelijke verdachte van een mogelijke kindermoord Jos B., die naast bushcrafter; scouting leider; “leerkracht” in een peuterspeelzaal, alle ogen nu toch ook wat op de bushcrafters gericht zijn. Journalisten die nu op slinkse wijze via Facebook bushcrafters proberen uit te horen en dergelijke. Want voorkomen is toch beter dan genezen, lijkt me.

Ik droeg nu dus een lichte maar best ruime heuptas, namelijk de Ranger van Pinewood en daar paste mijn noodzakelijke Gear en testmes goed in. Toch weer veel kilometers maken, nu over veelal zanderige ondergrond en half verharde paden.

Over het wortelpad lopen

En ik begin afgezaagd te klinken, maar de Altberg MOD laarzen liepen daarbij weer zeer comfortabel. En aan het eind van de dag kregen de voeten weer een welverdiend voetenbadje in zeer koud water.

DAG 10.
Op een fraaie zondag met de Altberg MOD laarzen aan de voeten en de volle TT Essential Pack L op de rug een specifiek educatief pad gelopen het zogenaamde “Blotevoeten pad” met verschillende materialen op de bodem te BOZ. Dit pad is dus zoals de naam al  vermeldt, speciaal bedoeld dus om er met je blote voeten over te lopen om zo te voelen en ondervinden hoe die materialen aanvoelen. En voor nieuw te testen schoeisel zijn het uiteraard ook een uitstekende testmedia. Ik liep daarbij over kasseien; basaltblokken; lange stenen; wortels van bomen; door mul zand; over de humuslaag; ronde balken (zoals vroeger de Romeinse wegen aangelegd waren) enzovoort. En als klap op de vuurpijl tegen een schuinstaande dikke boom heen en terug. Alles ook mede dankzij de zeer prima slip vaste VIBRAM loopzool.

Balanceren op een boom

Ik weet nu echter genoeg van deze zeer comfortabel lopende Altberg Warrior Microlite MOD Brown Boots en sluit voorlopig deze veldtest af. Ik blijf ze natuurlijk dragen maar mochten er onverwacht problemen voordoen, laat ik het u weten.

DE PERSOONIJKE BEVINDINGEN/SCORES VAN DE  ALTBERG WARRIOR MICROLITE MOD BROWN.

VAKMANSSCHAP EN  CONSTRUCTIE LAARS:

Uitmuntend goed / ****half.

PASVORM:

ANTI-DICHTSLIPPEN BUITENZOOL:

SLIJTVASTHEID VIBRAM MASSAI BUITENZOOL:

SCHOKDEMPING TUSSENZOOL:

Goed tot zeer goed / ***half.

SCHOKDEMPING TUSSENZOOL BIJ EEN SPEEDMARS:

SCHOKDEMPING BUITENZOLEN BIJ EEN SPEEDMARS:

COMFORT VERWISSELBARE BINNENZOOL:

ONDERSTEUNEND ROND DE ENKELS:

ONDERSTEUNEND BIJ DE HIEL:

EENVOUD ONDERHOUD:

Goed tot zeer goed/ ***half.

ONDERHOUDSBOEKJE/GEBRUIKSAANWIJZING:

Excellent / *****

PRIJS / KWALITEIT:

Zeer goed /****.

AANKOOPTIP:

Ja.

PERSOONLIJKE GEMIDDELD TESTOORDEEL ALTBERG WARRIOR MICROLITE MOD BROWN BOOTS/LAARZEN: Zeer goed / Very good /****.

In het mulle zand

RESUME:
Ik realiseer me dat het testen en beoordelen van schoenen en laarzen echt iets persoonlijks is. De een zweert bij dat ene merk en model met de vertrouwde maat en breedte en de andere is niet (noodgedwongen) zo merk gebonden. Zoals wel eens gezegd en geschreven, heb ik als oud militair, oud scouting leider, buitensportman en nu als bushcraft reviewer best wel kijk op goede betrouwbare schoenen en laarzen.

Deze zeer fraaie Altberg Warrior Microlite MOD brown boots/laarzen zijn ook ideaal voor militairen die op lange afstanden niet goed & comfortabel in hun verstrekte “speciale” Meindl kunnen lopen, of die ze te zwaar en/of die ze te zweterig vinden. Ook de “kilometervreters ”onder de militairen gebruiken steeds vaker Altberg laarzen.

De zeer fraaie Altberg Warrior Microlite MOD brown boots/laarzen zijn licht van gewicht, erg robuust, slipvast, dragen zeer comfortabel en je krijgt er minder snel zweetvoeten in. Dit doordat Altberg speciaal in dit lederen model een snel drogende en ademende Cambrelle voering heeft toegepast.

De Vibram Massai profielzool is zeer slipvast en ook slijtvast (tot nu toe). Dankzij het lichte draaggewicht en zijn goed tot zeer goede schokdemping kon ik er vele kilometers zonder blaren en andere problemen mee hiken.  Met het bijgevoegde Leder-Gris onderhoudsmiddel is de laars ook goed waterafstotend te maken.

Natuurlijk heeft Altberg ook waterdichte laarzen in de collectie.

Zie a.u.b. ook mijn review over het hydrolyse probleem, wat door sommige fabrikanten best wat gebagatelliseerd werd. Ik heb in ieder geval mijn best voor een betrouwbare review gedaan.

DANKBETUIGING: Met dank aan de heren Mike en Joe Sheehan de Yorkshire bootmakers van Altberg Boots voor het beschikbaar stellen van deze zeer goede testlaarzen en de extra informatie. Voor extra informatie en de andere modellen bekijk a.u.b. hun website op: https://www.altberg.co.uk.

De Nederlandse importeur is Noorloos Specialist Equipment: https://www.noorloos-se.com/NL/footwear/bergschoenen.html.

Met dank aan Nort Walker voor het onderstaande plaatje.

Keep on walking and have fun.

Messenexpert Henk Kraaijvanger was KMA OPC/ instructeur en onderofficier toegevoegd bij het Bureau Force Protection, nu is hij b.d. / retired
Tevens was hij vanaf 1996 messenredacteur bij de wapenmagazines SHOOT, AK-56 en free lance messentesten/schrijver voor SAM tot 1999.

Tot slot is hij de ontwerper van het HKD foedraal en de huidige voorzitter/lid van de DKE jury.

Importeurs, heeft u ook een mes of een ander scherp voorwerp dat u getest of besproken wilt zien? Bent u wellicht zelf (beginnend) messenmaker?

Mail ons op info@bushcraft.nl en wij laten u weten waar u uw mes of bijl heen kunt sturen.